Japanreis 2014 Dag 1 en 2

Dag 1  Na enige slapeloze nachten was het weer zover; Donderdag 23 Oktober zijn wij weer vertrokken voor de jaarlijkse koi hunt in het land van de rijzende zon. Met een klein half uurtje vertraging de lucht in voor de lange reis naar het koi mekka in Niigata , Japan.Vrijdag 24 Oktober om 8:15 uur locale tijd landen wij op Narita Airport en vingen wij het resterende deel van onze reis aan naar Niigata die per trein ( Shinkansen )plaats vond. Zoals de mensen die dit al eens hebben mee gemaakt. Door de temperatuur,  ruim boven de 20 graden, konden wij onze ogen nog maar met moeite ophouden toen wij Tokyo station verlieten.

Uiteindelijk arriveerden wij rond 3 uur in ons hotel. Hier waren wij al aangemeld, dus inchecken was in een mum van tijd gebeurt. Als eerste lekker een douch genomen om even bij te komen van de lange reis, en rond 19 uur zijn wij met een paar mede reizigers gaan eten , waarna wij met gevulde maag onze kamer hebben opgezocht en van een welverdiende en broodnodige nachtrust hebben genoten.

Dag 2

Na lekker geslapen te hebben zijn wij om 7 uur opgestaan voor het ontbijt , waarna wij om 8 uur in de auto zijn gestapt om de eerste kwekers met een bezoek te vereren.

Wij hebben besloten de eerste dagen zoveel als mogelijk kwekers te bezoeken. Om zo een goede indruk te krijgen wat welke kweker al binnen in het koihuis heeft. En hoe het met de kwaliteit is gesteld van de vissen.

Japanreis 2014 Koicentrum Zaanstad

Wij zijn begonnen bij Hirashin , bekend van zijn  goede kwaliteit Yamabuki, en soms wil deze kweker ook nog wel eens verrassingen hebben in zijn verkoop bakken Deze keer waren het mooie small nisai Kumonryu. Een reden om terug te komen??

Na enige tijd vervolgde wij onze reis naar  Maruhide , bekend van zijn doitsu, en het feit dat hij ook werknemer is bij Isa wat dus in hield : niet aanwezig , aan het werk  en dus maar verder door naar Marusaka , deze was echter niet thuis i.v.m. de aanstaande koishow in Nagaoke en ook in Oyija .

Als tweede bezochten wij  Hirasawa ( zijn grote locatie) , daar heel veel vis voor ieder wat wils , redelijk tot goede kwaliteit. Vervolgens naar Choguro , alom bekend voor zijn Platinum welke zoals gebruikelijk weer subliem waren. Als verrassing zwom hier Goshiki , maar van de kwaliteit waren wij niet van onder de indruk.

Verder door naar Miyatora , echter ook deze zat op de koishow maar wij mochten toch kijken wat hier zoal zwom omdat zijn koihuis open was. Hier vele variëteiten en wij verwachten hier nog wel een keer terug te komen .

Ondertussen was het 12 uur geworden dus tijd voor een snelle hap in Oyija. Na de lunch zijn we als eerst naar de kleine Hirasawa locatie gegaan, waar het bom vol zat met alle bestaande variëteiten. De kwaliteit was niet waar Koicentrum Zaanstad voor staat en voor blijft staan, dus geen koi voor ons!

Door naar Hosokai , hier goede kwaliteit verschillende soorten en zwom er een hele mooie Ginrin Matsukawabake welke direct opviel ( echter Barra barra !)

Japanreis 2014 Koicentrum Zaanstad

Van Hosokai naar Otsuka , bekend dat hij wel eens bijzondere variëteiten wil hebben zwemmen . En ook nu weer , er zwommen een aantal Goshiki showas en Kage Shiro Utsuri s , echter niet aansprekend, en de wauw factor was er simpelweg niet.

Van Otsuka naar Maruhiro waar wij hoopten de azukari Kohaku en Hi Utsuri te kunnen zien. Helaas wat het, vanwege het tijdstip, niet meer mogelijk om deze koi’s te bowlen en blijft het een verrassing hoe deze zijn ontwikkeld. Later in de week komen wij hier zeker op terug.

Morgen wordt het een rustige dag. Deze dag hebben wij ons voorgenomen om 2 koishows te bezoeken één in Oyija en de andere in Nagaoke.

Japanreis Koicentrum Zaanstad

Morgen geen kwekers verslag maar zullen kort over de koi shows berichten